søndag, desember 06, 2009

Suppesøndag

Jeg forsøker etter beste evne å lage tradisjoner og koselige rutiner i hverdagen, og er det noe som er tradisjon i familien jeg kommer fra så er det suppe – Hurra det er suppe! Dagens suppeprosjekt var løk- og fennikelsuppe.

Først skar jeg løk og fennikel i tynne skiver og sammen med noen tørka urter hadde jeg de i en stor kasserolle.

IMG_3171

Så ble dette stekt til løken var myk, og så tilsatt kraft (eventuelt buljong av ønske og vann slik det oftest blir til meg;))

IMG_3174

Så tilsatte jeg honning og sukkerkulør. Honning fordi jeg synes det er fantastisk godt i buljongsupper (takk til Åsa som inviterte meg på suppe i fjellstuga si og introduserte meg til denne kombinasjonen). Sukkerkulør fordi jeg er en liten juksepave som er dypt misunnelig på den dype fargen restaurantene får på løksuppa si (de har sikkert ett eller annet hemmelig triks…kanskje sukkerkulør?!), og da ble resultatet slik:

IMG_3177 

Dette serverte jeg med gratinerte hvitløksbrød og en grønnsalat med litt fennikel og tomat. Fennikel er en grønnsak jeg setter stor pris på. Den er god som salat alene med sitron, olje, salt og pepper, og glimrende i de fleste varmretter – gir en god rund smak med en anelse lakris – og hvem liker ikke lakris?!

Så – hurra det er suppe!

2 kommentarer:

Tovepia sa...

Hei på dere!
Sannelig så suppa god ut! Og du har nok suppegenet;) Eller det kan være miljøpåvirkning i tidlig alder:D
Håper det står bra til med dere alle; nå går dere inn i en periode med stormangrep fra Trøndelagen;)
Jeg gleder meg!!
Kos dokker videre og klem fra MOssan;)

Havfruen sa...

Oi...den suppa så god ut:) Jeg liker suppe..hurra:)

Hjemme etter ei koselig helg i Trondheim, din Fassan laga god reinsdyrskav i går, nydelig. Fikk vært sammen med Tobias endel også. Morten er en herlig gutt...som begynte å gråte når jeg gikk ut på verandaen i "mitt" ærend:) Gammeltante ble poppis:)
Kos dere i adventstida..hører dere får masse besøk fra gamlebyen framover.
Hils i heimen.
Klem fra gammeltanta ved havet:)

Related Posts with Thumbnails